Пісня, що сповіщає про народження Ісуса
коляда
Явище колядування походить з дохристиянських часів. У доленосний час зимового сонцестояння, коли кожне сказане слово обов’язково збудеться упродовж року, слід особливими примовками, речитативами, піснями й навіть танцями відігнати зло і накликати добро. Вже пізніше в цей обряд додалися мотиви народження Ісуса Христа.
«Діди» та «звірі»
На давнє Різдво ватаги чоловіків або парубків обходили оселі усіх членів громади, граючи роль «дідів з того світу». Вони мали на собі вивернуті хутром назовні кожухи або вбрання, сплетене з соломи, мостили на спинах удавані «горби», а обличчя прикривали масками. Під час цієї мандрівки благословляли нащадків – якщо ті жили «по правді». Разом з «дідами» ходили «звірі», які символізували бога сонця, мали сприяти врожайності. Десь це була Коза, десь – Кінь, Ведмідь і навіть Вовк. Ряджені співали:
Де коза ходить, там жито родить,
Де коза ногою – там жито копою…
Колядники часто використовували солому, яку вважали символом потойбіччя. Із соломи робили одягу, бороду і вуса для «діда», який водив Козу. Так само з цього матеріалу виготовляли «вовну» і маску Кози. На Поділлі та на Буковині водили Ведмедя – у нього цілий «костюм» солом’яний.
Про врожай і заміжжя
Кожного члена родини величають окремою колядкою. Господарю співають, що в нього посеред двору – Древо Життя, його господа – найбагатша, а родина – найкраща у світі. Господиню тішать тим, що вона статечна і вірна, в неї найкрасивіша шуба, коштовні прикраси, заморські тканини на сукні й золоті ключі від господарства. Хлопцям оповідають, які вони дужі та спритні, які в них дивовижні коні, чудова зброя, і що наречена в них буде – найгарніша панна. А дівчатам колядують про їхню красу, вінок з павиного пір’я, золотий перстень та інші атрибути щасливого заміжжя.

У найдавніших колядках співали про час, коли «не було ні неба, ні землі», тільки «синєє море» і дерево посеред нього. На ньому три голуби радили раду – як снувати світ. Спустилися на дно, винесли дрібний пісочок і золотий камінь. З пісочку стала чорна землиця, а з золотого каменю – ясне небо, сонце, місяць і ясна зірниця.У XVIII столітті в Україні поширилися християнські різдвяні канти й пісні. У них розповідали про народження Ісуса, про янголів і пастухів, дарунки трьох царів і лють Ірода. Іван Франко називав їх, на відміну від колядок – колядами.
На церкву і на смаколики
Гурт колядників називається «ватага». В кожного своя роль: отаман чи береза несе зірку, міхоноша має біля себе торбу з дарами, скарбник збирає в карнавку гроші. Буває коляда церковна (братська) і мандрівна. Перша збирає гроші на церкву, друга – працює за пригощення. Старші чоловіки й жінки зазвичай колядують на церкву, молодь збирає на досвітки з танцями. Найменші випрошують смаколик, виспівуючи коротенькі «дитячі» колядки. Від коляди тут залишалася тільки кінцівка – вимога подарунків:
Коляд-коляд, колядниця,
Добра з медом паляниця…
Щоб обійти всю громаду, треба було кілька днів. На Смілянщині хлопці ходили колядувати туди, де є дівчата на виданні. Очільник ватаги називався «калфа». На другий день влаштовували танці на толоці посеред села. Дівчина, яка дала найбільше грошей, отримувала право першою танцювати з «калфою». На Канівщині подекуди ще на початку XX століття колядники ходили у вивернутих кожухах.

На Гуцульщині братська церковна коляда розпочиналася на другий день Різдва. Її описав дослідник Володимир Шухевич. Якщо парафія була велика, ділилися на кілька «таборів». Очільника гурту – «вибірцю» – призначав священник. А той обирав березу (мусив знати всі коляди), 6–10 «кольидників» (між ними трембітар, скрипичник і кумедний Кінь) і «пльисанників» з топірцями. Носили з собою скарбничку, хрест і дзвоники. Береза заспівував, колядники підхоплювали приспів. «Плясуни» чіпляли дзвоники на бартки й видзвонювали ними ритм.Колядували під вікнами хат, господарі обдаровували колядників через вікно. Дарунки були символічними: обрядовий хліб, яблука, горіхи, соняшникове та гарбузове насіння. Бувало, що дорослі передавали наколядоване убогим. Вважається, чим щедріше господарі обдарують колядників, тим імовірніше, що їхні побажання збудуться. Якщо ж люди скупилися, їм проказували речитативом погрозу: що заберуть вола, рознесуть хату, напустять мишей.
Свобода, яку не відняти
В радянські роки різдвяні ритуали були під забороною. В селах бригади з учителів пильнували всі свята, чи не ходять їхні вихованці з колядою. Якщо когось ловили, над батьками влаштовували товариські суди. В січні 1972 року у Львові й Києві українська культурна еліта востаннє колядувала публічно – майже всіх учасників звільнили з роботи, багатьох ув’язнили. Серед них – Василя Стуса, В’ячеслава Чорновола, Ігоря Калинця, Стефанію Шабатуру. Втім, і в таборах українці попри всі ризики влаштовували Різдво з колядою.

Тепер Україна знову вільно колядує, створюють нові, актуальні колядки. Сьогодні ватаги зазвичай збирають кошти на потреби українських збройних сил.
Вертеп у домі Садовських у Львові 1972 року. Стоять: Любомира Попадюк, Василь Стус, Олена Антонів, Ірина Калинець, Марія й Ганна Садовські, Михайло Горинь; сидять — Стефанія Шабатура ("циган"), Мар’ян Гатало, Олександр Кузьменко. Через три дні Стуса, Калинця та Шабатуру заарештували
Крафтове
різдво
Авторка тексту: Ярослава Музиченко
Редагування: Денис Мандзюк
Наукове редагування: Юрій Пуківський
Ілюстрації: Богдана Давидюк
Дизайн та розробка: shum.design
Ідея та координування: Аліна Брода, Віталій Ляска