Нагадування про часи, коли все почалося
прикраси
Українська хата перед Різдвом – з долівкою, встеленою золотавою соломою і сіном, зі святковим столом, колосистим «дідом» і «павуком», що поволі обертався від порухів повітря, та зірчастими від витинанок вікнами – виглядала як райська оселя. То були не просто прикраси чи обереги. То були символічні речі, які представляли певні поняття, нагадували про часи, з яких «усе почалося», та про зв’язок поколінь. А ще мали сприяти багатому врожаю у новому році.
Солома і сіно
Сіном притрушували стіл, підлогу під столом і на покуті. Солому розкидали по долівці, коли на небі починала сяяти перша зірка. У них немає зерна, яке може прорости, вони – зі світу мертвих. Там мали гоститися в різдвяний час душі. З житньої, вівсяної чи горохової соломи виготовляли маски та вбрання для ряджених. Водночас вірили, що солома захищає домівки від зла у час, коли добродійне сонце є найслабшим. З прийняттям християнства, сіно на столі під обрусом асоціювали з яслами, куди поклали новонародженого Ісусика.

Від Святвечора до Нового року не можна було замітати в хаті. На Новий рік, подекуди на Водохреще, в помешканні нарешті прибирали. Виметену солому спалювали разом з обмолоченим «дідом». Або ж плели з неї перевесла й обв’язували плодові дерева в саду – аби краще родили. У деяких регіонах солому і сіно називали «баба», на противагу снопові із зерном – «діду».
Дід або Дідух
Останній, а подекуди перший сніп з лану від літа зберігали в коморі. Напередодні Різдва з нього робили «діда» (останнім часом поширилася назва «дідух»). Використовували для цього пшеницю чи жито, або ж поєднували колоски різних злаків: вівса, жита, ячменю, проса і навіть гречки. Прикрашали кетягами калини, червоною стрічкою, святковим рушником. Вірили, що в цьому снопові замешкує «дух майбутнього урожаю».
Коли на небі починала сяяти перша зірка, господар вносив «діда» до світлиці. Його ставили на святковий стіл і під час вечері «годували» – клали перед ним миску, в якій було потрошку різних страв, або запихали за перевесло вареника чи пиріжка. Наступного дня, на Різдво, сніп переносили на покуть, на посипану сіном долівку. Їжу з миски віддавали худобі. На Стрийщині «дідові» за перевесло запихали ціпа, а спереду – ложку. Перед ним ставили дійницю і клали туди потроху святкових наїдків. Усе це стояло до Йордану.
На Новий рік, подекуди на Водохреще, «діда» обмолочували – відділяли зерно від соломи. У селах Західної Бойківщини молотили просто на різдвяному столі кулаками. Етнолог Володимир Конопка переказував спогади тамтешніх старожилів: «На новий рік, коли люди йшли з церкви, то в кожній хаті був тріск, бо той сніп молотили». На Житомирщині сніп – тут він називався «коляда» – молотили в хаті посівальники, руками. Їх за це частували. На Стрийщині «діда» виносили з хати на Водохреще, приказуючи: «Гаразд, дідо, з хати!» – та молотили ціпом у стодолі.

Зерно з «діда» додавали до посівного. А солому спалювали – з її димом предки нібито відлітали назад до Раю. Так виявлялася ідея нескінченності буття, щорічного відмирання і відновлення життя. Бо солома – символ старого, віджилого, а зерно – нового, що проросте і дасть новий урожай.
Павук
Під стелею, ближче до покуті або над столом, у переддень Різдва чіпляли на кінській волосині солом’яного «павука». Є припущення, що ця геометрична конструкція для наших предків означала будову Всесвіту, який оновлюється щороку в час «створення світу». Цей атрибут пов’язаний також із сонцем і родючістю – деякі народи виплітають такі фігури з соломи ще й на Великдень і перед весіллям.
Витинанки
Вони поширилися в Україні наприкінці ХІХ століття, коли папір став доступним для багатьох. Перед Різдвом і Великоднем кольоровими симетричними зображеннями, вирізаними з паперу, прикрашали піч і простір стін між вікнами. На Різдво створювали також білі витинанки на вікна. Найпоширенішою була форма зірочки. Щоб її виготовити, квадратний аркуш паперу складали увосьмеро і витинали візерунки між двома краями утвореного трикутничка. Також на вікна вирізали ангелів і хрестики.
Ялинка чи сосна
Вічнозелені дерева – концентрація життєвої сили рослинності. Українці використовують гілки сосни у родинній обрядовості – весільній і поховальній. Утім, наша різдвяна ялинка – це чи не єдиний різдвяний звичай, запозичений в інших народів.

Вважається, що його запровадили германські племена. Прийнявши християнство, вони долучили до різдвяних святкувань елементи свого свята Йоль, яке відзначали в час зимового сонцестояння. Спочатку просто використовували гілки з хвоєю. В середині XVII століття деревця стали прикрашати й увінчувати  восьмикутною зіркою.

В Україну цей звичай прийшов наприкінці XIX століття. Спочатку на Різдво використовували гілки сосни – їх затикали за ікони на покуті, ставили біля «діда» там же або втикали таку гілку у хлібину. Прикрашали яблуками, горішками у фользі, цукерками, пряничками. Власне ялинка у селянських хатах з’явилася у середині минулого століття.
Крафтове
різдво
Авторка тексту: Ярослава Музиченко
Редагування: Денис Мандзюк
Наукове редагування: Юрій Пуківський
Ілюстрації: Богдана Давидюк
Дизайн та розробка: shum.design
Ідея та координування: Аліна Брода, Віталій Ляска